12/06/2013
En gång om året rankar tidningen Fokus tydligen alla Sveriges kommuner för att visa var det är bäst att bo och vilken kommun som är sämst. I år kom Grums sist och jag vet inte, "sämst" är ett hårt ord men nog går det nedåt här. Att slå ihop skolorna, stryka bidragen till Komvux och att stänga den enda möjliga fritidsaktiviteten - simhallen - över hela sommaren känns inte särskilt inbjudande. Mycket här känns som en kommun under avveckling snarare än utveckling. Vill man att folk ska flytta så är det bara att skära ner på utbildningsmöjligheterna och utbildningskvaliteten. Done. "Nära till skog och vatten", visst, det är jättebra men livskvalitet hänger ju faktiskt på mer.

Jag vill utbilda mig inom vården men det går t.ex. inte i Grums kommun. De skriker efter vårdpersonal men se Grums kommun har dragit ner på Komvux-verksamheten och finanserar bara ett fåtal platser. För mig finns det alltså ingen möjlighet att utbilda mig här så jag måste flytta.

Och fritidsutbudet... Jag tar jättegärna emot tips på vad man kan göra i Grums med små barn under sommaren när man inte har tillgång till bil. Simhallen stängs ju från typ juni till september (jag minns inte tiderna men under hela sommaren iaf), biblioteket har begränsade öppetider, vad mer?

Ja, vi är nog inte de enda som numera står i bostadskö i Karlstad...

Här kan man läsa lite om undersökningen och se resultaten.

0 kommentarer:

Post a Comment

I love comments! Feel free to write in Swedish, English or German. At least if you want me to understand. :-)

Search This Blog

Translate